Soalan : Ustaz ASA, macam mana cara mengetahui
Asbabun Nuzul ?
Jawapan : Ianya boleh di kelaskan
menjadi dua,
Ø Mestilah riwayat yang sahih dan pendengaran.
Ø Tidak boleh hanya dengan melalui akal atau pendapat.
Soalan : Ustaz ASA, Bolehkah terangkan
secara terperinci cara mengetahui Asababun
Nuzul ?
Jawapan : Boleh,
Untuk
mengetahui Sebab Nuzul tidak boleh hanya dengan melalui akal atau pendapat,
iaitu Bi al-Ra’yi ((بالرأى, tetapi mestilah
dengan riwayat yang sahih dan pendengaran, juga hendaklah mereka itu
menyaksikan sendiri ayat itu diturunkan atau pun mereka yang mengetahui
sebab-sebabnya dan mengkaji tentangnya terdiri daripada sahabat, tabi’in dan
mereka yang bertukus-lumus mengkaji ilmu ini yang terdiri daripada kalangan
ulama yang dipercayai.
Untuk
itu, ulama Salaf dan ahli Tafsir begitu teliti dan sangat berhati-hati dalam
perkara ini, di mana ulama mengetahui Asbab Nuzul dan perkara yang berkaitan
dengan sebab penurunan al-Quran dengan melalui riwayat para Tabi’in dan para sahabat
atau juga melalui riwayat yang secara sah berasal daripada Nabi.
Apa
yang jelas dan pastinya, walaupun dalam setengah keadaan, ulama mengetahui
Asbab Nuzul dengan berdasarkan riwayat daripada tabi’in dan sahabat, namun
riwayat yang diterima itu bukanlah sebagai pendapat biasa, tetapi ia merupakan
riwayat yang marfu’, iaitu riwayat yang berdasarkan kepada Nabi, maka ia dapat
diterima sebagai riwayat yang sahih.
Berkaitan
dengan pentingnya riwayat yang sah bersandarkan kepada Nabi atau riwayat yang
marfu’ itu, adalah untuk diterima sebagai hukum atau sah. Hal tersebut
sebagaimana yang dijelaskan oleh al-wahidi: Adalah tidak sah menyatakan sesuatu
pendapat berkaitan dengan Asbab Nuzul, kecualilah dengan bersandarkan kepada
riwayat yang sah ataupun dengan mendengar sendiri secara langsung daripada mereka
yang menyaksikan turunnya ayat, mengetahui sebabnya serta berusaha
bersungguh-sungguh untuk menelitinya.
Soalan : Ustaz ASA ada metodologi tentang ulama salaf ?
Jawapan : Ada, Ini metodologi ulama salaf. Meraka amat berhati-hati
mengatakan sesuatu mengenai asbab an nuzul, tanpa pengetahuan yang jelas.
Muhammad bin Sirin
mengatakan, “Ketika kutanyakan kepada Ubaidah mengenai satu Al-Quran, dia
menjawab, bertakwalah kepada Allah dan berkatalah benar. Orang-orang yang
mengetahui apa Al-Quran itu diturunkan telah meninggal semua.”
Kita tidak dapat memahami maksud sebenarnya kalau hanya berdasarkan
kepada zahir ayat. Hanya dengan melihat kepada Asbaabun Nuzul barulah kita tahu
apa sebenarnya.
Ertinya :
“Dan Allah jus yang memiliki
timur dan barat. Maka ke mana sahaja kamu arahkan dirimu (kiblat sembayang) maka di situlah
arah yang diredai Allah.”
(Surah al-Baqarah : 115)
Ulama salaf begitu teliti untuk memperkatakan atau mengeluarkan
pendapat berkaitan dengan Asbab Nuzul, kecualilah dengan riwayat dan
pengetahuan yang jelas. Hal tersebut dapat dilihat sebagaimana yang dinyatakan
oleh Muhammad ibn sirin seorang tokoh ulama besar dari kalangan tabi’in yang
meninggal dunia pada tahun 110 H. Beliau berkata: Ketika aku bertanyakan kepada
‘Ubaidah mengenai sebuah ayat al-Quran, maka ‘Ubaidah menjawab: Bertaqwalah
kepada Allah, dan berkatalah yang benar. Di mana mereka yang mengetahui tentang
al-Quran itu diturunkan semuanya telah meninggal dunia.
Daripada kata-kata ‘Ubaidah tersebut menjelaskan tentang para
sahabat yang arif dan mengetahui berkaitan dengan al-Quran dan Asbab Nuzul
semuanya telah meninggal dunia, antara lain para sahabat sahaja yang memang
mengikut berkaitan dengan Asbab Nuzul. Dari situ juga kita fahmi bahawa
pendapat Asbab Nuzul adalah riwayat yang dijadikan pegangan berkaitan dengan
Asbab Nuzul adalah riwayat dan ucapan para sahabat yang secara pastinya
menunjukkan kepada Asbab Nuzul.
Kita mengkaji sebab turun ayat (Asbaabun Nuzul) baru kita faham bahawa
ayat itu diturunkan bagi orang musafir yang hilang arah kiblat.
Ertinya :
“Tidak ada dosa bagi
orang-orang yang beriman dan beramal soleh pada apa yang mereka makan dahulu
apabila mereka bertakwa dan beriman serta mengerjakan amal mereka tetap
bertakwa dan berbuat kebajikan. Sesungguhnya Allah suka kepada orang yang
berbuat kebajikan.”
(Surah al-Maidah : 93)
Keadaan lain, Imam al-Suyuti berpendapat bahawa pendapat dan
riwayat daripada Tabi’in juga boleh diterima apabila pendapat dan riwayat itu
jelas menujukkan Asbab Nuzul, walaupun riwayat itu adalah bertaraf Mursal atau
Hadis Mursal. Hal tersebut kerana Imam al-Suyuti berhujah di mana Tabu’in juga
merupakan kalangan mereka yang thiqah dan tergolong daripada kalangan mereka
yang menerima riwayat daripada para sahabat dan dikenali umum sebagai orang
yang teliti dan ahliTafsir. Selain daripada itu tidak mungkin dan tidak
munasabah ulama tabi’in yang begitu warak, bertaqwa dan berilmu serta dikenali
sebagai orang yang thiqah sanggup melakukan pendustaan terhadap Nabi atau
al-Quran. Contohnya antara mereka dari kalangan tabi’in ialah: Mujahid,
‘Ikrimah dan Sa’id Ibn Jubair.
sukron
ReplyDelete