Soalan
Ustaz ASA, boleh tak terangkan kepada kami apa itu asbabun nuzul?
Jawapan
Sebagaimana yang kita sedia maklum bahawa
konsep utama penurunan Al-Quran adalah untuk menjadi panduan, petunjuk serta
ikutan kepada umat manusia seluruhnya. Kandungannya meliputi segala urusan
keduniaan berkaitan kehidupan manusia, merangkumi urusan pentadbiran, akhlak,
hukum hakam, ibadat dan sebagainya. Antara kandungannya yang lain adalah
tentang sejarah iaitu perkara yang telah berlaku, perkara yang sedang dan akan
berlaku. Ayat - ayat yang diturunkan pula meliputi tujuan umum dan tujuan
khusus. Ada antara ayat-ayat al-Quran yang diturunkan bagi menghuraikan tentang
sesuatu perkara, atau menjelaskan hukum-hakam atau untuk menjawab soalan yang
diajukan kepada nabi. Jadinya, peristiwa
yang berlaku di sebalik penurunan sesuatu ayat itulah dinamakan Asbabun
nuzul.
Soalan
Ustaz ASA, apakah pengertian asbabun nuzul dan boleh tak ustaz-ustaz
huraikan contohnya?
Jawapan
Untuk mengetahui pengertian asbabun nuzul,
kita akan melihat pengertiannya dari segi bahasa dan istilah.
Pada Bahasa : Menurut Kamus Idris Al-Marbawi, perkataan
اسباب berasal dari kata dasar سبب yang bermaksud sebab.
Perkataan نزول pula bermaksud turun.
Jadi perkataan asbabun nuzul bermaksud sebab-sebab turunnya ayat al-Quran
kepada nabi.
Pada Istilah : Asbabun nuzul membawa
maksud apa-apa peristiwa yang berlaku yang menyebabkan penurunan sesuatu ayat
atau beberapa ayat, atau pemberian jawapan terhadap sebabnya, atau untuk
menerangkan tentang hukumnya pada masa berlakunya peristiwa itu atau sebagai
menjawab pertanyaan yang diajukan kepada Rasulullah. Lalu turunlah ayat bagi
menjelaskan perkara tersebut.
Menurut Manna Khalil al-Qattan dalam
bukunya Mabaahits Fii ‘Uluumil Qur’an, Asbabun nuzul adalah sesuatu
yang kerananya AlQuran diturunkan untuk menerangkan status (hukum)nya, pada
masa hal itu terjadi, baik berupa peristiwa mahupun pertanyaan.
Oleh itu asbabun nuzul dapat diertikan
sebagai sebab sebab turun ayat. Dan ‘sebab’ ini dapat dilihat dalam bentuk
peristiwa yang berlaku. Apabila ayat diturunkan sebagai penjelasan atau
penceritaan sempena berlakunya sesuatu peristiwa, maka peristiwa tersebut
dinamakan asbabun nuzul . Contohnya hadis riwayat al-Bukhari tentang sahabat
bernama Khabbab al-‘Arath katanya :
عَنْ خَبَّاب بْنِ الأَرَث رَضِىَ اللهُ عَنْهُ قَالَ : كُنْتُ قَيِّنًا ( اي
حَدَّادًا ) وَكاَنَ لِىْ عَلىَ (العَاص بن وَائِل) دَيْنٌ, فَجِئْتُ أَتَقَاضَاهُ
دَيْنِيْ فَقَالَ لِيْ : لاَ أُعْطِيْكَ دَيْنُكَ حَتىَّ تَكْفُرَ بِمُحَمَّدٍ وَتَعْبُدَ
اللآت وَالْعُزَّى , فَقُلْتُ : لاَ أَكْفُرُ حَتىَّ يُمِيْتَكَ اللهُ ثُمَّ يَبْعَثَكَ
, فَقَالَ : إِنِّىْ اِذًا لَمَيِّتٌ ثُمَّ مَبْعُوْثٌ , فَانْتَظِرْنِيْ اِلىَ ذَلِكَ
الْيَوْمِ فَسَأُوْتِىْ مَالاً وَوَلَدًا فَاُوْفِيْكَ دَيْنَكَ , فَأَنْزَلَ اللهُ
فِيْهِ قَوْلَهُ
Maksudnya :
“ Aku adalah seorang qain (tukang besi). Al-‘As Ibn Wa’il ada berhutang
denganku, lalu aku pergi kepadanya untuk menuntut hutangku itu,Lalu al-‘As
berkata kepada ku : aku tidak akan membayar hutangmu itu sehingga engkau kufur
kepada Muhammad dan menyembah al-lata dan ‘Uzza. Aku menjawab : aku tidak akan
kufur sehingga Allah mematikanmu kemudian membangkitkanmu. Lalu al-‘As bertanya
: Aku akan mati dan akan dibangkitkan ?. Aku akan tunggu hari tersebut yang
mana aku akan detang dengan harta dan anak, maka aku akan tunaikan hutang
engkau. Lalu Allah menurunkan ayat sebagaimana berikut :
أَفَرَءَيتَ الَّذى
كَفَرَ بِـئايٰتِنا وَقالَ لَأوتَيَنَّ مالًا وَوَلَدًا ﴿٧٧﴾ اَطَّلَعَ
الغَيبَ أَمِ اتَّخَذَ عِندَ الرَّحمٰنِ عَهدًا ﴿٧٨﴾ كَلّا ۚ سَنَكتُبُ ما يَقولُ وَنَمُدُّ لَهُ مِنَ العَذابِ مَدًّا ﴿٧٩﴾
وَنَرِثُهُ ما يَقولُ وَيَأْتِيْنَا فَردًا ﴿٨٠﴾
Yang bermaksud : “Maka tidakkah
engkau merasa hairan memikirkan (wahai Muhammad), akan orang yang kufur ingkar
kepada ayat-ayat keterangan Kami serta ia berkata: "Demi sesungguhnya aku
akan diberikan harta kekayaan dan anak-pinak pada hari akhirat? (77) Adakah ia
telah mengetahui akan perkara yang ghaib, atau adakah ia telah membuat
perjanjian dengan (Allah) Ar-Rahman mengenainya?(78) Tidak sekali-kali! Kami
akan menulis apa yang dikatakannya, dan Kami akan tambahi baginya dari azab
seksa, berganda-ganda.(79) Dan Kami akan warisi (harta benda dan anak-pinak)
yang dikatakannya itu, dan ia akan datang kepada kami dengan seorang diri.(80)”
(Surah Maryam:77-80)
Peristiwa yang berlaku kepada Khabbab
al-‘Arath ini disebut sebagai asbabun nuzul.
Bentuk asbabun nuzul yang seterusnya
adalah berbentuk pertanyaan , terdapat ayat yang diturunkan dengan sebab
pertanyaan yang diajukan kepada Rasulullah yang meminta baginda menyatakan
hukum atau menerangkan sesuatu. Contoh yang berkaitan dengan hal ini ialah
berdasarkan hadis yang diriwayatkan oleh Mu’az bin Jabal katanya :
عَنْ مُعَاذٍ بْنِ جَبَل
رضى االه عنه أَنَّه قَال: يَا رسولَ الله, إِنَّ الْيَهُودَ تَغَشَّانَا وَيُكَثِّرُوْنَ
مَسْأَلَتَنَا عَنِ اْلأَهِلَّة فَمَا بَالَ الْهِلاَلُ يَبْدُو دَقِيْقًا ثُمَّ
يَزِيْدُ حَتىَّ يَسْتَوِى وَيَسْتَدِيْر ثُمَّ يَنْقُص حَتىَّ يَعُوْد كَمَا كَانَ
؟ فَأَنْزَلَ اللهُ الآيَة
Yang bermaksud “ Sesungguhnya
seorang Yahudi telah menipu kami dan menambah masalah kami, dan bertanya
berkaitan dengan anak bulan. Kenapa anak bulan itu mula-mula kecil bentuknya
,kemudian semakin besar sehinggalah menjadi separuh ,kemudian menjadi purnama
dan kemudian kurang, mengecil balik hingga kedudukannya yang asal. Maka
Allah turunkan ayat al Quran sebagaimana firmannya :
يَسـئَلونَكَ عَنِ الأَهِلَّةِ ۖ قُل هِىَ مَوٰقيتُ لِلنّاسِ وَالحَجِّ ۗ وَلَيسَ البِرُّ بِأَن تَأتُوا البُيوتَ مِن ظُهورِها وَلٰكِنَّ البِرَّ مَنِ اتَّقىٰ ۗ وَأتُوا البُيوتَ مِن أَبوٰبِها ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُم تُفلِحونَ ﴿١٨٩﴾ (البقرة: 189)
Maksudnya : “Mereka bertanya kepadamu
(wahai Muhammad) mengenai (peredaran) anak-anak bulan. Katakanlah:
"(peredaran) anak-anak bulan itu menandakan waktu-waktu (urusan dan
amalan) manusia, khasnya ibadat Haji. Dan bukanlah perkara kebajikan: kamu
memasuki rumah dari bahagian belakangnya (ketika kamu berihram) akan tetapi
kebajikan itu ialah perbuatan orang yang bertaqwa; dan masuklah ke rumah (Kamu)
itu melalui pintunya, serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya kamu berjaya.”
No comments:
Post a Comment