Wednesday, 25 March 2015

Pembahagian Nuzul Al-Quran

Soalan       :   Ustaz ASA, berapakah pembahagian asbabun nuzul?
Jawapan : Secara umumnya, pembahagian asbabun nuzul dapat dibahagikan kepada dua jenis iaitu :

1.   Penurunan Al-Quran tanpa sebab
2.   Penurunan Al-Quran dengan sebab


Penurunan Al-Quran Tanpa Sebab

          Wahyu dan Al-Quran jenis ini diturunkan untuk memberi maklumat tambahan, penjelasan yang kurang serta membetulkan kesilapan. Contoh-contoh wahyu dan tujuan-tujuan penurunan sesuatu ayat adalah seperti berikut :

1)   Memberi panduan ke jalan yang benar

-      Surah Ar-Rum (30 : 30)

فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا فِطْرَةَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ (30)

          Maksudnya, “(Setelah jelas kesyirikan itu), maka   hadapkanlah dirimu (engkau dan pengikutmu wahai Muhammad) ke arah agama yang jauh dari kesesatan, (turutlah terus) agama Allah iaitu agama yang Allah ciptakan menjadi fitrah semulajadi kepada manusia untuk menerimanya. Tidak ada sama sekali perubahan pada ciptaan Allah. Itulah agama yang lurus, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahuinya”

                                                                    (Surah Ar-Rum ayat 30)





2)   Menceritakan tentang keadaan umat terdahulu
      
-      Surah Yusuf (12 : 3)

نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ بِمَا أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ هَذَا الْقُرْآَنَ وَإِنْ كُنْتَ مِنْ قَبْلِهِ لَمِنَ الْغَافِلِينَ (3)

Maksudnya, “Kami ceritakan kepadamu wahai Muhammad seindah-indah kisah dengan dengan jalan kami wahyukan Al-Quran ini dan sekalipun engkau (wahai Muhammad) sebelum datangnya wahyu itu tidak menyedarinya”

                                                                   (Surah Yusuf ayat 3)


Penurunan Al-Quran Dengan Sebab

-      Di antara contoh-contoh dan tujuan penurunan Al-Quran dengan bersebab ialah :

1)   Menjelaskan sesuatu hukum dan membetulkan kesilapan

-               Surah An-Nisa’ (4 : 43)

         
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لَا تَقْرَبُوا الصَّلَاةَ وَأَنْتُمْ سُكَارَى حَتَّى تَعْلَمُوا مَا تَقُولُونَ (43)

Maksudnya, “wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu menghampiri solat (mengerjakannya) sedang kamu dalam keadaan mabuk hingga kamu sedar dan mengerti apa yang kamu katakan...”                                   
                                                             (Surah An-Nisa’ ayat 43)

-      Ayat tersebut turun disebabkan ada sahabat yang solat dalam keadaan mabuk menyebabkan beliau tersilap ketika membaca Surah Al-Kafirun.


2)   Menjawab pertanyaan yang diajukan kepada baginda

-                Surah Al-Kahfi (18 : 83)

وَيَسْأَلُونَكَ عَنْ ذِي الْقَرْنَيْنِ قُلْ سَأَتْلُو عَلَيْكُمْ مِنْهُ ذِكْرًا (83)

                   Maksudnya, “Dan mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad tentang Zulqarnain. Katakanlah aku akan membacakan kepada kamu (wahyu daripada Allah) yang menerangkan sedikit tentang perihalnya”

                                                                       (Surah Al-Kahfi ayat 83)

Bahagian-Bahagian Penurunan Al-Quran Dengan Sebab

-      Ayat- ayat yang mempunyai sebab nuzul ini dapat dikelaskan kepada :

a)           Satu ayat satu sebab nuzul.
b)           Satu ayat beberapa sebab nuzul
c)           Satu sebab nuzul untuk banyak ayat.

a)   Satu Ayat Satu Sebab Nuzul

-    Ia membawa maksud penurunan satu ayat untuk satu sebab nuzul. Hal ini berlaku pada sesetengah ayat yang telah diturunkan dengan pernyataan dan riwayat sebab nuzul yang jelas, tanpa ada banyak riwayat yang menghubungkannya dengan asbabun nuzul yang lain.






-      Contoh Surah Al-Masad (111 : 1 - 5)


تَبَّتْ يَدَا أَبِي لَهَبٍ وَتَبَّ (1) مَا أَغْنَى عَنْهُ مَالُهُ وَمَا كَسَبَ (2) سَيَصْلَى نَارًا ذَاتَ لَهَبٍ (3) وَامْرَأَتُهُ حَمَّالَةَ الْحَطَبِ (4) فِي جِيدِهَا حَبْلٌ مِنْ مَسَدٍ (5)

Maksudnya, “Binasalah kedua-tua belah tangan Abu Lahab dan binasalah ia bersama hartanya dan segala apa yang diusahakannya tidak dapat menolongnya. Ia akan menderita bakaran api neraka yang marak menjulang dan juga isterinya seorang pemikul kayu api. Di lehernya sejenis tali dari tali-tali yang dipintal. 

                                                               (Surah Al-Masad ayat 1- 5)

-      Ayat tersebut diturunkan untuk membalas celaan serta mencela Abu Lahab yang mencaci dan mencela nabi. Riwayat yang berkaitan dengan sebab nuzul ayat itu adalah jelas.


b)  Satu Ayat Untuk Beberapa Sebab Nuzul

          Ini bermaksud terdapat beberapa riwayat mengenai sebab nuzul sesuatu ayat.  Dalam hubungan inilah ayat-ayat al quran yang ada sebab turunnya, didapati sebahagian daripadanya dikatakan turunnya disebabkan lebih daripada satu sebab , Walaupun pada sesetengah keadaan sebab yang diterima hanya satu sahaja. Bagi menyelesaikan masalah ini ulama akan membuat pertimbangan dengan salah satu daripada perkara-perkara berikut :

                   Apabila riwayat itu banyak dan semuanya menegaskan tentang sebab nuzul, namun penilaian akan dibuat berdasarkan sanad yang sahih, iaitu apabila didapati salah satu daripada dua riwayat adalah nyata dan jelas sahih , dan satu riwayat lagi didapati jelas tidak sahih atau tidak munasabah. Maka riwayat yang sahih itu akan diterima sebagai sebab sebenar turunnya ayat.
                  
                   Sekiranya kedua-dua riwayat yang diterima adalah sahih, namun antara keduanya masih boleh ditarjihkan disebabkan salah satu daripada keduanya lebih sahih atau disebabkan perawi daripada salah satu riwayar tersebut telah melihat sendiri kejadian tersebut, maka riwayat itulah yang seharusnya diterima sebagai asbabun nuzul.

                             Sekiranya kedua-dua riwayat adalah sahih dan antara   keduanya tidak dapat ditarjihkan antara satu sama lain, maka hendaklah diterima kedua-duanya sebagai sebab nuzul atas alasan ayat tersebut diturunkan selepas terjadinya kedua-duanya peristiwa dan dalam tempoh waktu yang           berhampiran.

                         Sekiranya kedua-dua riwayat yang dinyatakan sama-sama sahih, dan tidak dapat ditarjihkan antara satu sama lain, serta ia juga tidak dapat dikumpulkan serentak disebabkan jarak dan tempoh waktu berlaku peristiwa antara keduanya yang jauh. Maka dalam konteks ini kita hendaklah membuat tanggapan bahawa ayat tersebut diturunkan berulang kali.

                             Apabila kedua-dua riwayat atau ungkapan atau lafaz tidak tegas, Contohnya perawi berkata: ayat ini diturunkan mengenai hal ini, atau perawi berkata : aku mengira ayat ini diturunkan mengenai hal ini, maka dalam hal seperti ini, tidak ada sebarang percanggahan di antara riwayat-riwayat    tersebut. Kerana sebab atau maksud riwayat tersebut adalah sebagai penjelasan. Ia bukan menyatakan tentang sebab nuzul, kecualilah jika terdapat qarinah  dalam salah satu riwayat tersebut yang membawa maksud penjelasan tentang sebab nuzul.

                   Apabila salah satu daripada ungkapan riwayat tersebut tidak tegas, contohnya perawi berkata : Ayat ini diturunkan mengenai hal ini. Manakala perawi yang lain pula menyatakan sebab nuzul dengan tegas. Maka yang menjadi pegangan adalah riwayat tang menyatakan sebab nuzul yang tegas.



c)    Satu Sebab Nuzul Untuk Banyak Ayat

-      Kadang kala terdapat satu kejadian yang menyebabkan wahyu turun dua kali atau lebih, ulama menyebut situasi ini dengan istilah turun beberapa wahyu dengan sebab yang satu. Ini menunjukkan permasalahan itu penting.

-      Contohnya :

1)           Hadis daripada Ummu Salamah yang diriwayatkan  oleh At-Tirmidzi dan Al-Hakim katanya :

 رَسُولَ الله، لا اَسْمَعُ ذِكْرَ النِّسَاء فِي الْهِجْرَة بِشَيْءٍ فَأَنْزَلَ الله :يا

          Maksudnya, “ Wahai Rasulullah, saya tidak pernah mendengar Allah menyebut tentang orang perempuan    sedikitpun mengenai hijrah. Maka Allah menurunkan Surah     Ali-Imran ayat 195 :

فَاسْتَجَابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ أَنِّي لَا أُضِيعُ عَمَلَ عَامِلٍ مِنْكُمْ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى..... (195)  

          Maksudnya, “Maka tuhan mereka memperkenankan permohonan mereka (dengan firman-Nya), sesungguhnya Aku tidak akan mensia-siakan amal orang-orang yang beramal di antara kamu samada lelaki atau perempuan..  
                                                                                                            (Surah Ali-Imran ayat 195)

2)           Hadis daripada Ummu Salamah yang diriwayatkan oleh Al-Hakim katanya, aku bertanya kepada Rasulullah s.a.w :

يَا رَسْوَلَ الله، تَذْكُرُ الرِّجَال وَلاَ تَذْكُرُ النِّسَاء، فَأَنْزَلَ الله :

Maksudnya, “Wahai Rasulullah, engkau menyebut para lelaki dan tidak pernah menyebut para perempuan. Maka Allah menurunkan Surah An-Nisa’ ayat 32. Firman Allah :

وَلَا تَتَمَنَّوْا مَا فَضَّلَ اللَّهُ بِهِ بَعْضَكُمْ عَلَى بَعْضٍ.... (32)

Maksudnya, “Dan janganlah kamu terharap-harap ingin mendapat akan limpah kurnia yang Allah telah berikan kepada sebahagian kamu untuk menjadikan mereka melebihi sebahagian yang lain (tentang harta benda, ilmu pengetahuan atau pangkat kebesaran)..
                                                   (Surah An-Nisa’ ayat 32)

-               Allah juga telah menurunkan Surah Al-Ahzab ayat 35 sebagaimana firman-Nya :


إِنَّ الْمُسْلِمِينَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِينَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِينَ وَالصَّادِقَاتِ ..... (35)

Maksudnya, “sesungguhnya orang-orang lelaki yang Islam dan bukan Islam dan orang-orang lelaki yang beriman serta orang-orang perempuan yang beriman dan orang-orang lelaki yang taat serta orang-orang perempuan yang taat dan orang-orang lelaki yang benar serta orang-orang perempuan yang benar…
                                                (Surah Al-Ahzab ayat 35)

-           Ketiga-tiga ayat tersebut diturunkan dengan satu sebab sahaja

No comments:

Post a Comment